Welkom,

Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het vierde jaar van de opleiding Personeel en Arbeid. In dit blok volg ik de differentiatieminor "De wereld van communicatie". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden.

Veel lees plezier!

Renate Pronk

zaterdag 4 oktober 2008

Goede conceptlancering : Senseo

Een goed voorbeeld van een zeer geslaagde conceptlancering is de Senseo. De Senseo gaan we in dit stuk verder onder de loep nemen.

Wat is de Senseo?


De Senseo is een product wat is ontstaan uit de samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts. De Senseo is een koffieapparaat wat in 2001 op de markt werd gebracht. De eerste 4 jaar nadat de Senseo op de markt kwam zijn er wereldwijd 15 miljoen exemplaren verkocht. De Senseo onderscheid zich van de andere filterkoffie zet methodes door het gebruik van koffiepads. De Senso verwarmt het water, vervolgens wordt het water door de koffiepad gepompt en blijft er een lekker kopje koffie over.



Wat maakt de Senseo een aantrekkelijk product?


Door de manier van koffie zetten wordt er tijdens het koffie zetten veel tijd bespaard. Dit is een groot voordeel door hedendaagse drukke manier van leven. Bovendien kan er met de Senseo eenvoudig een of twee koppen koffie worden gezet. Dit is vooral voordelig voor de vele eenpersoongezinnen, waardoor er maar een kop koffie gezet kan worden in plaats van een hele pot koffie waarvan vaak veel overblijft.


Daarnaast beweren veel mensen dat Senseo lekkerder smaakt als koffie uit andere koffiezetapparaten door de zogenoemde schuimlaag die erop ligt. En ook de uitstraling van de Senseo werkt goed mee. De Senseo heeft een mooi design en met de verschillende desings en kleuren past hij in elke keuken.


Hoe is Senseo op de markt gebracht?


De Senseo is een goed concept dit komt door het product zelf maar ook heeft een goede reclamecampagne geholpen bij het naar voren brengen van de Senseo op de markt. Wanneer de Senseo op de markt werd gebracht was er een grote reclame campagene waarbij naar voren kwam dat Philips en Douwe Egberts de handen ineen hadden geslagen om samen de beste koffie te kunnen produceren. In de reclame werd weergegeven hoe Douwe Egeberts en Philps een romantische ontmoeting zouden hebben gehad.


Na de lancering was Senseo overal te vinden. In de afgelopen jaren werd er enorm veel reclame gemaakt voor Senseo en nog steeds. Nog steeds vinden er campagnes plaats waarbij dingen gewonnen kunnen worden. Doordat er niet gesropt wordt met het reclame maken blijft de Senseo populair. Daarnaast is en blijft het een goed product en gaan steeds meer mensen dat inzien.








Campagne "Ontwerp je eigen Senseo"