Welkom,

Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het vierde jaar van de opleiding Personeel en Arbeid. In dit blok volg ik de differentiatieminor "De wereld van communicatie". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden.

Veel lees plezier!

Renate Pronk

maandag 22 september 2008

Belangrijk concept uit het verleden : fiets

Wanneer je een aantal belangrijke concepten uit het verleden moet noemen bestaat er een oneindigheid aan keuzes. Onze geschiedenis kent een grote verscheidenheid aan verschillende goed ontworpen concepten.















Een aantal voorbeelden hier van zijn:

- Internet

- Mobiele Telefoon

- Auto

- Vliegtuig
- Fiets

- Televisie

- Navigatie / GPS

- rolstoel


Waarom is de fiets een goed concept geweest?

De fiets heeft een ontzettend grote geschiedenis doorgemaakt. Hieronder in het kort de geschiedenis van de fiets.

1817: Baron Karl von Drais bedacht een zogeheten loopfiets. Deze bestond uit een houten frame, houten wielen met een ijzeren velg, een zeer primitief zadel, een primitief stuur en een soort rem op het achterwiel. Hier werden nog vele variaties van gemaakt maar pas in 1865 ontstond een toestel dat op onze fiets leek. Het was een tweewieler, gebouwd door de Fransman Pierre Michaux en zijn zoon Ernest. Hun vélocipède had een ijzeren frame en ijzeren wielen. Aan de voorwielen waren trappers gemonteerd. De snelheid kon worden opgevoerd door het wiel waarop de trappers waren gemonteerd steeds groter te maken. Zo ontstond rond 1870 de hoge bi (bi van bicyclette, tweewieler), een fiets met een zeer groot voorwiel en een klein achterwiel. Het balanceren op zo'n hoge fiets was niet gemakkelijk en bij obstakels op de weg schoot de berijder over zijn voorwiel. James Starley bouwde daarna in 1871 een stalen fiets (geen houten wielen) met radiaal geplaatste spaken, die op spanning gebracht werden door een ingenieus mechanisme dat de spaken in een keer allemaal aanspande.
In
1868 werd de eerste fiets met een kettingaandrijving gebouwd. De trappers zaten nu niet meer aan het wiel, maar aan het frame. Aanvankelijk werd deze aandrijving op driewielers toegepast. In 1885 bouwde John Kemp Starley de Rover, een fiets met een kettingaandrijving, en een frame uit stalen buizen. De beide wielen waren vrijwel even groot. Dit type fiets werd safety genoemd, omdat het fietsen erop veel veiliger was dan op de hoge bi.
In
1888 vroeg John Dunlop patent aan op luchtgevulde fietsbanden, die de banden van massief rubber vervingen. Daarmee was de ontwikkeling van de fiets vrijwel voltooid. Het patent moest hij later weer intrekken, omdat Thomson hem in 1845 al voor was geweest. Hij behield het patent op het ventiel.
Sindsdien is er aan het ontwerp van de fiets niet zoveel meer veranderd.

Zoals hierboven is te lezen heeft de fiets ontzettend veel ontwikkeling meegemaakt voordat de fiets eruit zag zoals wij hem kennen. En ook nu blijft de fiets zich nog steeds vernieuwen en verder ontwikkelen. Het blijkt dat het een goed concept is doordat een heel groot gedeelte van de bevolking gebruik maakt van de fiets en daarnaast ook doordat het al ontzettend lang mee gaat. Ook in de toekomst zal de fiets niet snel verdwijnen.