Welkom,

Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het vierde jaar van de opleiding Personeel en Arbeid. In dit blok volg ik de differentiatieminor "De wereld van communicatie". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden.

Veel lees plezier!

Renate Pronk

maandag 15 september 2008

Trend uit het verleden: Economie

Een van de vele trends uit het verleden is Economie.
Zie hieronder voor de trendpiramide:




Meganiveau
De megatrend in de trendpiramide is economie. Er is veel veranderd in de economie van vroeger vergeleken met nu. Wanneer een familielid ziek werd of de ouders niet meer voor zichzelf konden zorgen werd deze zorg gedragen door de kinderen en de familie. Maar hierin is veel veranderd.

Maxiniveau
De maxitrend binnen de megatrend economie is meer verantwoordelijkheid bij de staat. Activiteiten die normaal in het privé domein hoorden werden steeds meer bij de Staat neergelegd. De zorg van ouderen veranderde van een familietaak in een taak voor de overheid.



Microniveau
De microtrend binnen de piramide is de bejaardenzorg. Doordat het zorgen voor ouderen een taak werd voor de overheid ontstonden er verzorging- en bejaardenhuizen. De instellingen zorgen ervoor dat de ouderen goed werden verzorgd en dat de kinderen met de volle agenda ’s niet meer hoefden om te kijken naar de zorg voor de ouders.