Welkom,

Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het vierde jaar van de opleiding Personeel en Arbeid. In dit blok volg ik de differentiatieminor "De wereld van communicatie". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden.

Veel lees plezier!

Renate Pronk

maandag 15 september 2008

Trend uit het heden : Individualisering

Een trend die op dit moment aan de orde is, is de individualisering van de samenleving. Deze trend is hieronder weergegeven in de trendpiramide.

Meganiveau
De megatrend is individualisering van de samenleving. Mensen zijn tegenwoordig steeds minder afhankelijk van elkaar. Zowel mannen als vrouwen maken carrière en zijn in tegenstelling tot vroeger hierdoor financieel onafhankelijk van elkaar.

Maxiniveau
De megatrend individualisering leidt tot de maxitrend het groeiende aantal van alleenstaande en gezinnen die bestaan uit niet meer als 1 persoon. Doordat de mannen en vrouwen niet meer van elkaar afhankelijk zijn bestaat er niet meer de druk van het trouwen om te zorgen voor een goede toekomst. Tegenwoordig is het iedereen voor zich en als je daarbij een juiste levenspartner hebt gevonden is dit mooi meegenomen. Doordat er een hogere onafhankelijkheid is, is ook het aantal scheidingen hoger doordat het gemakkelijker is om te scheiden.

Microtrend
De microtrend hierbij is het lager wordende gemiddelde van het aantal kinderen per gezin. Doordat er een steeds groter aantal gezinnen bestaand uit 1 persoon zijn ontstaan is ook het aantal kinderen verminderd.