Welkom,

Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het vierde jaar van de opleiding Personeel en Arbeid. In dit blok volg ik de differentiatieminor "De wereld van communicatie". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden.

Veel lees plezier!

Renate Pronk

maandag 15 september 2008

Trendwatcher : Dr. Carl Rhode


De vijftig jaar oude, van oorsprong Duitse, Dr. Carl Rhode is een academisch opgeleide trendwatcher en cultuur- sociologisch onderzoeker van beroep. Rhode is een cultureel en sociologisch onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht en daarnaast leidt hij “Signs of the Time”.

Carl Rhode heeft in de afgelopen twintig jaar een topreputatie opgebouwd als internationale trendwatcher met veel inhoud en depgang in zijn werk. Als gerenommeerde trendwatcher leidt hij “Signs of the Time”.

“Signs of the Time” is een virtueel netwerk van trendwatchers en marktonderzoekers.
Dr. Carl Rhode onderzoekt samen met de andere leden van “Signs of the Time” naar de mentaliteitstrends van onze samenleving en van de toekomst. Samen met honderden trendwatchers overal ter wereld rapporteren zij over wat er “cool” wordt gevonden binnen de verschillende doelgroepen in hun stad. “Cool” betekent hierbij aantrekkelijk en inspirerend met toekomstpotentieel binnen de betreffende generatie.

Naast zijn werkzaamheden binnen “Signs of the Time” brengt Rhode mentaliteitsveranderingen in kaart van onze maatschappij als geheel maar ook voor bepaalde generaties en doelgroepen binnen onze maatschappij. Vele klanten maken gebruik van zijn diensten. Grote en bekende klanten waarmee Carl heeft gewerkt zijn onder andere bedrijven als Microsoft, Unilever, Heineken, Wrangler, Adidas, BMW en het Rode Kruis. Daarnaast maken ook communicatiebureaus en ministeries gebruik van zijn lezingen, brainstormsessies en andere diensten.

Naast de vele activiteiten die hij doet als trendwatcher is hij cultureel en sociologisch onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht. Op de Universiteit van Utrecht doet hij onderzoeken waarbij sociale- culturele “klimaatsveranderingen” centraal staan. Binnen deze onderzoeken draait het vooral om de vragen: Wat beweegt de consumenten tot het aanschaffen van bepaalde producten? Wat zijn de zwakke plekken van de consument? En wat fascineert of irriteert hen? Dr. Carl Rhode pleegt onderzoek naar de manier waarop je wetenschappelijke inzichten in consumentengedrag kunt gebruiken. Dit kan van belang zijn voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden en de ontwikkeling van verschillende producten.

Een aantal voorbeelden van doelgroepen die door Carl Rhode zijn onderzocht op collectieve verlangens, ambities, zorgen en interesses zijn:
De computergeneratie. Deze generatie is virtueel behendig maar ook eenzaam.
De huidige generatie jongeren. Boven gemiddeld gebekt en verslaafd aan de mobiele telefoon.
De gestreste eind twintigers en dertigers. Generatie van de overvolle agenda’s en de uitdaging om op alle levensterreinen succesvol te zijn.

Een aantal trends waar Dr. Cral Rhode zich op richt zijn:
- De metroseksualisering van de man (wereldwijd). Enerzijds nemen mannen meer en meer vrouwelijk waarden (zoals meer en beter communiceren) en vrouwelijk gedrag over (zoals consumeren en shoppen). Anderzijds willen ze juist daardoor af en toe een stoer cowboy moment.
- De opkomst en groeibewegingen van de beleveniseconomie.
- Wat betekent het om in een stress samenleving te leven.
- De spagaat waarin veel vrouwen verkeren. Enerzijds hebben ze een indrukwekkende emancipatiebeweging uitgevoerd. Anderzijds willen zij zich ook sensueel en vrouwelijk blijven voelen.

Carl Rhode heeft een veelbelovende carriere als trendwatcher en onderzoeker achter de rug en heeft een goede reputatie opgebouwd. Maar voorlopig zal Carl dit voort blijven zetten. Sinds kort is hij bezig met het lesgeven aan de opleiding ‘Quality Life Style Studie’. En daarnaast zal hij zijn werk binnen “Signs of the Time” en zijn overvloed aan andere werkzaamheden blijven voortzetten.